|
TABEL 4 :
Opera Aria's
Ruim 13.500 arianamen in 4 talen met zangstem- operanaam- componist en verdere
gegevens
makkelijk toegankelijk.
Er zijn twee
tabellen inzake opera-aria's:
Tabel 4a : Aria-namen
per
Opera met een chronologische volgorde binnen de opera:
Tabel
4b : Aria-namen in alfabetische volgorde met duiding van allerlei
gegevens:
Het word "aria" dient U in deze tabellen niet
letterlijk te nemen als een lyrische zangstuk voor 1 of meerdere stemmen.
Waar een opera bestaat uit delen- de zg akten- is
elke akte weer samengesteld uit vele actiedelen.
Die delen kunnen recitatieven, scènes, duetten,
aria's enz. betreffen. Gemakshalve heb ik in deze tabel alle actiedelen –
ook de puur orkestrale delen zoals ouvertures,
entr'actes, ballet e.d.- onder de koepelnaam "aria's" samengevat."
Omvang:
Het betreft ruim
13.500 van deze aria namen chronologisch gerangschikt per opera.
Daaronder zijn bijna 5000 Italiaanse- 3200
Duitse- 2500 Franse en 3000 overige (o.a.Nederlandse,Engelse)namen.
Van sommige aria's is de naam in verschillende
talen vermeld. Uiteindelijk gaat het om bijna
8.000 verschillende aria's.
De arianaam is bijna altijd gelijk aan de
beginregel van het desbetreffende stuk operatekst.
U dient zich dan ook te
realiseren, dat in de praktijk aan een en dezelfde aria nog wel
eens enkele voorafgaande
zinnen worden toegevoegd. Gevolg is dan, dat in wezen dezelfde aria ook een
ander naam krijgt.
Weglating van deze dubbelnamen zou als consequentie
hebben, dat er bij het terugzoeken van namen minder
slagingskans zou ontstaan.. Ik koos ervoor zoveel mogelijk namen op te nemen.
Omdat ze per opera chronologisch zijn gerangschikt,
kunt U zelf vaststellen aan de hand van actenummering-
ariatoelichting – zangstemmen en duur van de aria of er sprake is
van al dan niet dezelfde aria.
Volledigheid:
Iedereen begrijpt, dat het verzamelen van alle
namen van alle aria's uit alle opera's een schier onmogelijke zaak is.
In deze
tabel vindt U aria's uit 470 verschillende opera's,
waarvan
ca 150 nagenoeg met alle aria's.
Dit omvat wel alle in Nederland meer en minder
bekende opera's en aria's maar zeker ook beduidend meer
dan de algemeen bekende
arianamen.
Van de 13.500 arianamen betreffen ca 350 de
namen van Italiaanse of Spaanse liederen, die regelmatig door
operazangers worden gezongen.
Er komen verschillen voor in zowel het aantal
gehele aria's in de opera als in de
inhoud van een specifieke aria.
Deze verschillen betreffen dan de interpretatie van een dirigent of van een zanger.
Meer structurele verschillen kunnen
ontstaan wanneer er bv zowel een Italiaanse
als een Franse versie van dezelfde opera bestaat.
Spelling:
Helaas komen er in de praktijk vele variaties
voor in de schrijfwijze van woorden en namen.
Dit vraagt dus enige alertheid bij het zoeken.
Enkele aanwijzingen vooraf:
- A- Ah- Ahi- Ahimi en O – Oh- Ohi ed al dan
niet met uitroepteken staan slechts éénmaal vermeld.
Zelfs de A en de O als uitroep worden in de
praktijk vaak verwisseld.
- computersortering zet de beginnende Hoofdletters
altijd eerst en dan pas de kleine beginletters
- lidwoorden zijn zoveel mogelijk achter de naam
geplaatst
- namen van orkestrale delen staan tussen de
zangdelen.
Daarbij is de volgende benamingslijn
gevolgd:
- alle orkestrale stukken vóór de 1ste
acte heten : ouverture
- alle orkestrale stukken voor andere acte's
heten : ofwel Intermezzo, Entr'acte, Prélude,Voorspel
- alle orkestrale stukken incl ballet
tijdens de acten heten : ofwel Intermezzo, Entr'acte, Ballet.
nb De voorkomende naam "
Sinfonia" is vervangen door ouverture
- een * achter de arianaam betekent, dat het
geen originele naam betreft. Met origineel wordt bedoeld de
naam in de taal , waarin de opera geschreven
is. Het betreft dus een vertaalde naam of een bijnaam.
Zoals bv "Brindisi" de bijnaam is van "
Libiamo ne lieti" uit La Traviata
- een getal achter de operanaam is een
onderscheiding in geval er meerdere opera's met dezelfde naam zijn.
Tabel
4 a:
ARIANAMEN per OPERA
Tabelindeling:
Operanaam : alleen de in
ons land meest gebruikte operanaam is hier van toepassing.
In de tabel
"Zangstukken per Componist"
kunt U deze 'originele ' naam van de Opera vinden.
Componist :
Nederlandse schrijfwijze vd naam. In de tabel "Componisten" vindt U nadere
gegevens van die componist
Arianaam : Zie hiervóór bij 'spelling' .De arianamen zijn in chronologische volgorde (op
actenummer) opgenomen.
Daartussen staan ook :
- de arianamen in andere talen, dan de originele taal (waarin de opera
gecomponeerd is).
- de namen van de ca 300 aan opera verwante liederen ongeacht de taal.
- wanneer een aria 2 arianamen in dezelfde taal kent, dat staat die 2e
naam ook in deze kolom
Actenummer : - het eerste cijfer is
het actenummer; het 2e cijfer geeft de
chronologie aan.
-
Letters achter de cijfers zijn het gevolg van:
. aanduiding dat het eigenlijk eenzelfde aria betreft,die alleen op een
andere tekstregel is aangevangen.
. of tengevolge van latere aria-tussenvoegingen,waardoor de chronologie in takt kon
worden gehouden
-
1.. betekent 1ste acte, maar chronologische plaats is nog
onbekend
-
? betekent, dat zelfs het actenummer (nog) niet bekend is
- 0 betekent hetzelfde als acte 1. Ontstaan door latere
tussenvoeging
Ariasoort
: aanduiding van het aantal essentiële zangers,dat die aria zingt.
Orkest
beduidt uitvoering zonder zangers of koor.
Toelichting : duiding van de deelnemende operapersonages= rolnamen en zo mogelijk nadere
duiding van de aard
van de aria in termen van :
scène
= recitatief of verhalende zang
aria
= lyrisch zangstuk voor zangstem. Hier dus wel de zuivere betekenis van het
woord 'aria'.
duet. trio ev = lyrisch zangstuk voor meerdere stemmen
nb In de
tabel "Operarollen" vindt U nadere gegevens over de operapersonages
Zangstem
: duiding van de soort stem, waarvoor de opera geschreven is.
In de praktijk
wordt daar nog wel eens vanaf geweken.
- Mezzo/Bariton betekent, dat de aria door beide stemsoorten kan
worden uitgevoerd.
- In de tabel "Stemsoorten" vindt U nadere info over de betekenis van gebruikte
stemaanduidingen.
- De volgorde van de stemmen is dezelfde als van de personages.!
- Terwille van de kolombreedte is soms gebruikt gemaakt van afkortingen:
barit = bariton; coller = colleratuur; count =counter tenor; dram =dramatisch;
lyr =lyrisch;
ten =tenor; soubr =soubrette
Tijdsduur
: aanduiding vd aria- tijdsduur, zoals ik die ben tegengekomen. Het
kan niet meer zijn dan een indicatie.
Ingeval 2 tijden staan genoemd geeft dat de laagste en de hoogste tijd aan die
is waargenomen.
Gepoogd is dit zoveel mogelijk van elkaar te scheiden.
Klik op een van de onderstaande letters en U komt
bij de opera's beginnend met die letter.
Binnen de opera staan de aria's chronologisch
gerangschikt.
TABEL 4 b: ARIANAMEN OP ALFABET
In deze tabel vindt U dezelfde aria's met dezelfde gegevens alleen nu gesorteerd
op alfabetische volgorde van de arianamen
Via onderstaande alfabetbalk komt U bij de betreffende beginletter. .
laatste keer bijgewerkt: juni 2015
|